Isnin, 22 September 2008

Sedetik Masa Dahulu.....

Maaf kupinta adinda Lah kerana mengambil dan mencedok tajuk dari adinda "Sedetik Masa Dahulu..". Sedetik masa dahulu,sebelum ke Masjid untuk menunaikan solat Hari Raya,kita tidak akan berangkat selagi belum mencapai dan mencium tangan serta memohon maaf dari pa dan ma. Berbaris mengikut peringkat umar kelahiran. Didahului dengan kekanda Za,umijay,adinda Lah,Jam, Rah, Bi, Yoh, Zening, Auzan dan Pok Qit.

Sedetik Masa dahulu, aruah banyak mengajar anak-anak. Antaranya,setiap kali Raya kita adik beradik disuruh 'meround' sebutir kampung. Bertandang ke rumah jiran tetangga,sanak saudara. Biarlah mereka tidak pernah menginjak kaki ke rumah kita. Kata aruah, tak baik kita berbalas benda yang tak elok..dalam keterpaksaan kita buat juga..

Sedetik Masa dahulu, aruah ajar bila tetamu datang, kenal atau tidak kita mesti bersalam dengan tetamu. Maka berbarislah kita bersalam dengan orang yang datang. aruah dengan bangga memperkenalkan kita seorang demi seorang puteri-puterinya yang cantik. Tetapi al an anak-anak kita,agak sukar untuk bersalam dengan tetamu..perlu disuruh..

Tiada ulasan: