Jumaat, 14 Mei 2010

"Guru Pembina Negara Bangsa-Terima Kasih Cikgu"



Itulah tema hari guru pada Tahun ini. "Guru Pembina Negara Bangsa.". Saya bukannya mahu mengulas tentang tema tersebut. Tetapi berkenaan dengan situasi hari guru di sekolah saya. Situasi di bilik guru. Situasi ketika sambutan hari guru diadakan. Saya boleh bayangkan seperti tahun-tahun dulu, 'banyaknya' hadiah yang saya dapat. Lenguh tangan untuk membuka pembalutnya. Penuh 'mongget' kereta.


Begitu juga situasi ketika acara cabutan bertuah. Sememangnya tak bertuah. Kalau dapat hamperpun, pasti yang semua orang dapat. Itupun nama akhir sekali dipanggil. itupun berdebar jugak campur malu. Manalah tahu nama tak tersenarai atau tercicir.. Begitulah kalau jadi guru yang tak berapa popular. Usahlah diharapkan pada calon guru yang dipilih oleh pelajar. Tak masuk senaraipun..

Itu semua tidak menjadi kudis buat saya. Apa yang pasti kita mendidik pelajar penuh ikhlas. Bukan mengharap apa-apa. Selamat Hari Guru buat semua guru. Guru Pembina Negara Bangsa.

Tiada ulasan: